Era pascaperindustrian dan pascaglobalisasi yang serba
mencabar akal dan minda telah menyumbang kepada faktor perubahan sistem
pengangkutan awam secara drastik.
Menurut Kamus Dewan dan Pustaka Edisi Keempat, pengangkutan awam dapat
didefinisikan sebagai sistem pengangkutan bermotor seperti teksi, bas dan
kereta api yang digunakan oleh orang ramai di kawasan tertentu dengan kadar
tambang yang telah ditetapkan. Pada
zaman yang serba canggih ini, sistem pengangkutan moden kian mempengaruhi
kehidupan masyarakat. Berdasarkan
perangkaan terkini yang diperoleh, didapati bahawa kenderaan awam tidak terhad
dalam sistem perhubungan di darat malah di udara juga di laut. Apakah kepentingan pengangkutan awam kepada
pengguna dan persekitaran negara kita?
Antara tamsilan pengangkutan awam yang selalu digunakan oleh pengguna
ialah bas, teksi, LRT, monorel dan kapal terbang. Umum mengetahui bahawa bas awam merupakan
kemudahan awam yang paling meluas digunakan di seluruh negara termasuklah di
bandar dan di kawasan pedalaman. Oleh
itu, kelebihan-kelebihan pengangkutan awam yang mewarnai fokus perbincangan
akan dihuraikan dengan terperinci demi kebaikan bersama.
Kita seharusnya
berterima kasih kepada pihak kerajaan kerana menyediakan perkhidmatan
pengangkutan awam kepada semua. Bertitik
tolak daripada itu, dengan menggunakan pengangkutan awam sebenarnya dapat
menjimatkan masa seseorang untuk sampai ke sesuatu destinasi seterusnya dapat
menjimatkan kos perjalanan. Sebagai
contohnya, jika dahulu perjalanan ke
Ipoh dengan memandu kereta mungkin memakan masa hingga tiga jam dan
kadangkala meletihkan kerana terpaksa menempuh kesesakan yang tidak diduga
sepanjang perjalanan. Namun, pada hari
ini anda boleh menikmati kopi panas dan membaca
buku kegemaran anda dengan
menaiki kereta api elektrik (ETS) yang hanya mengambil masa dua jam lima
minit sahaja perjalanan pada kadar tambang yang berpatutan. Sudah jelas di sini
bahawa penggunaan ETS dapat menjimatkan masa seseorang lebih kurang 50 minit
berbanding penggunaan kereta persendirian. Impaknya, pengangkutan awam dapat
menjimatkan masa dan kos perbelanjaan dengan tambang yang berpatutan seperti
juga pengangkutan awam yang lain iaitu LRT (Light Rail Transit) dan MRT(Mass
Rail Transit) yang menjadi pilihan ramai terutamanya golongan pertengahan di
kawasan bandar. Malahan kita boleh pergi ke mana-mana destinasi tanpa perlu
memikirkan kos petrol yang semakin meningkat dan pengguna tidak perlu
memikirkan bayaran tol serta bayaran tempat meletak kenderaan. Seterusnya, kos yang dapat dijimatkan itu
boleh digunakan untuk membeli barang keperluan yang lebih penting. Peribahasa
yang bertepatan dengan situasi di atas ialah Ingat Sementara Belum Kena, Jimat
Sebelum Habis dan Masa Itu Ibarat Emas.
Sudah Terang Lagi Bersuluh, pengangkutan awam dapat menjimatkan masa dan
kos perjalanan seseorang.
Pada realitinya,
memang tidak dapat dinafikan bahawa masyarakat perlu menggunakan pengangkutan
awam agar dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas. Perkhidmatan bas telah lama menerima persepsi
negatif umum sebagai pengangkutan bagi golongan miskin. Perkhidmatan bas semasa
tidak mampu menandingi kelajuan, keupayaan dan kekerapan perkhidmatan rel yang
tinggi kerana bas perlu meredah kesesakan lalu lintas bersama-sama ribuan
kenderaan lain. Bagi mengatasi masalah ini, tiga usaha utama merentasi 12
koridor menuju ke bandar utama iaitu Bus Expressway Transit (BET), Bus Rapid
Transit (BRT), dan Lorong Bas telah disediakan. Perkhidmatan BET akan
dilancarkan di empat lebuh raya di Lembah Klang yang tidak digunakan
sepenuhnya. Pengguna akan menikmati pengurangan kesesakan lalu lintas daripada
perkhidmatan ini kerana pengangkutan awam ini mempunyai jumlah hentian yang
terhad dan laluan khas di kawasan tol bagi melancarkan perjalanan. Selain itu, pengguna yang mengutamakan
perkhidmatan pengangkutan awam dan tidak mementingkan diri sendiri, Bagai Enau
Dalam Belukar Melepaskan Pucuk Masing-Masing dapat mengurangkan bilangan
kenderaan di jalan raya. Kekurangan kenderaan
persendirian di jalan raya secara langsungnya dapat mengurangkan kesesakan lalu
lintas yang kronik. Secara implisitnya,
kadar kemalangan dapat dikurangkan sekali gus. Dengan ini, diharapkan
masyarakat sedar akan kelebihan pengangkutan awam yang dapat membantu
mengurangkan kesesakan lalu lintas.
Pengangkutan Awam
sebenarnya mempunyai perkaitan yang amat kuat dengan pembinaan bandar lestari
atau bandar hijau malah mengurangkan pencemaran alam. Mahu atau tidak,
pengangkutan awam akan menjadi nadi penting dalam memperkasakan bandar yang bersih
atau mampu mengurangkan karbon atau gas beracun di kawasan bandar. Kawasan
bandar yang kurang kenderaan persendirian bermaksud akan bertambah kurangnya
karbon dilepaskan. Tambahan pula, LRT, MRT dan Monorel digerakkan menggunakan
tenaga elektrik. Pembinaan pengangkutan awam yang efisyen membolehkan bandar
raya dibangunkan dengan sempurna. Kajian masa depan perlu dilakukan untuk
memikirkan kesesakan bandaraya pada masa akan datang. Walaupun adanya bandar
satelit yang membantu mengurangkan kesesakan bandar utama, perancangan
pengangkutan awam yang sempurna perlu difikirkan. Kenderaan bermotor yang padat di kawasan bandar menyumbang kepada
pencemaran udara dan pencemaran bunyi. Dari satu segi, fenomena ini menunjukkan
kemajuan ekonomi sesebuah negara. Manakala dari sisi alam sekitar pula, hal ini
menunjukkan kemerosotan alam sekitar. Keadaan yang bercanggah inilah yang
sepatutnya diselarikan supaya kenderaan bermotor bukan sahaja boleh digunakan
sebagai petunjuk kemajuan ekonomi negara, bahkan turut menyumbang kepada kelestarian alam sekitar. Bagaimanakah
kedua-duanya dapat diselarikan? Jawapannya adalah dengan memperkenalkan ‘Sistem
Pengangkutan Hijau’ yakni satu sistem pengangkutan awam yang bukan sahaja
menawarkan perkhidmatan yang berkualiti iaitu cepat, cekap dan selesa bahkan
mengurangkan pencemaran alam sekitar. Sekiranya sistem pengangkutan hijau
berjaya dilaksanakan dengan sepenuhnya di kawasan bandar tanpa gangguan
daripada kenderaan persendirian dan motosikal sudah pasti matlamat untuk meningkatkan
kualiti hidup penduduk di bandar akan
tercapai. Hal ini kerana gangguan dari segi tekanan, ketidakselesaan,
kerumitan, kelewatan jadual perjalanan, kesesakan lalu lintas telah berjaya
diatasi. Keselesaan dan kesejahteraan
penduduk dalam berinteraksi di jalan raya juga merupakan sumbangan kepada
peningkatan kualiti hidup penduduk.
Izharlah bahawa sistem pengangkutan awam yang moden di negara kita mampu
melestarikan alam sekitar seterusnya pencemaran udara tidak akan menjadi
masalah lagi.
Sebagaimana yang kita ketahui, penggunaan pengangkutan awam
moden dapat memudahkan perjalanan. Hal
ini dapat dibuktikan dengan penggunaan kapal terbang sebagai pengangkutan utama
bagi masyarakat Islam yang ingin menunaikan haji. Penggunaan kapal terbang dapat mempercepat
perjalanan di samping memudahkan jemaah haji yang ingin menunaikan tuntutan
rukun Islam yang kelima. Jika
dibandingkan pada tahun 1950-an, jemaah haji yang menunaikan haji akan
mengambil masa lebih kurang dua bulan untuk sampai ke destinasinya. Hal ini amat menyusahkan, berbanding sekarang
hanya 8 jam sahaja, seseorang itu telah sampai ke Mekah. Situasi ini jelas menunjukkan penggunaan
pengangkutan awam moden telah memudahkan perjalanan bagi jarak yang amat jauh
melangkaui sempadan antarabangsa. Selain itu, Sistem Transit Aliran Ringan
(LRT), komuter, monorel dan KLIA Ekspress telah terbukti dapat memudahkan
perjalanan kerana bebas daripada kesesakan lalu lintas. Hal ini disebabkan pengangkutan awam ini mempunyai
laluan atau rel yang tersendiri. Selain itu, keistimewaan pengangkutan awam ini
juga memudahkan perjalanan kerana mempunyai jadual perjalanan yang telah
ditetapkan. Sekali gus, orang ramai
dapat merancang perjalanan mereka dan membuat persediaan awal seperti
peribahasa Sediakan Payung Sebelum Hujan. Tegasnya, perjalanan akan menjadi
lebih mudah bagi pengguna apabila pengangkutan awam ini tidak dipinggirkan.
Perbincangan saya telah meniti ke puncaknya maka sebagai
akhirulkalam, pengangkutan awam banyak mendatangkan manfaat dalam memudahkan
manusia menjalani urusan seharian. Semua
lapisan masyarakat Malaysia digalakkan menggunakan pengangkutan awam. Sekiranya langkah yang drastik dan efektif
ini tidak diikuti, sudah tentu banyak masalah akan timbul dalam kehidupan kita
di bumi yang fana ini. Jika dikaji
sehingga ke akar umbi, masalah ini berpunca daripada asap kenderaan. Oleh itu, pihak kerajaan juga hendaklah
memainkan peranan yang vital dengan menaik taraf perkhidmatan pengangkutan awam
di Malaysia agar setanding dengan negara-negara gergasi yang lain bak
peribahasa Berdiri Sama Tinggi, Duduk Sama Rendah. Oleh hal yang demikian, anggota masyarakat
perlu menyokong langkah kerajaan yang
berstrategi serampang dua mata bagi menggalakkan penggunaan pengangkutan awam.
Sesungguhnya, kemajuan dalam pengangkutan awam yang disokong sepenuhnya oleh
rakyat Malaysia akan dapat meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan insan
seiring dalam memenuhi aspirasi negara menjelang pencapaian Wawasan 2020.
No comments:
Post a Comment